Biografía

Pintor, antropólogo cultural y escritor

Marcelo Rizzo (La Plata 1957) Pintor, antropólogo cultural y escritor ítalo-argentino. Durante sus estudios secundarios recibe las primeras enseñanzas en Historia del Arte y Estética a través del Maestro Lido Iacoppeti. Entre 1979 y 1983 estudia pintura en el taller del Prof. Raúl Moneta. En 1982 egresa como Lic. en Antropología Cultural de la Facultad de Ciencias Naturales y Museo de la Universidad Nacional de La Plata. Desde 2001 da clases en su taller de Manuel B Gonnet – La Plata. Provincia de Buenos Aires. Rep Arg.

 

Marcelo Rizzo was born in La Plata in 1957. It was in this city where he studied. He was interested in Painting, Natural and Social Sciences, he received his first teachings on History of the Arts and Aesthetics through Professor Lido Iacoppeti. Between 1979 and 1983 he attended classes at Raul Moneta’s workshop. He graduated as Cultural Anthropologist at Facultad de Ciencias Naturales y Museo de la Universidad Nacional de La Plata in 1982.

 

 

Antropología

 

Pintura

Durante quince años se dedica a la investigación antropológica. En 1980 colaboró en trabajos de prospección y excavación arqueológica en el Departamento de Yavi, Pcia. de Jujuy, realizados por el Dr. Pedro Krapovickas. Entre 1984 y 1985 vive y trabaja en el “Instituto Tilcara” (U.B.A) Pcia. de Jujuy. Realiza trabajo de campo intensivo en asentamientos dispersos de la cuenca del río Huasamayo, Dpto. de Tilcara y participa allí de un proyecto de desarrollo regional, dirigido por el Dr. Guillermo B. Madrazo.

De regreso en La Plata investiga sobre “Vivienda de Interés Social” y “Políticas Habitacionales” (IVBA-FONAVI) focalizado en proyectos de “Relocalizaciones Urbanas” y el seguimiento y evaluación de los emprendimientos de “Autoconstrucción Asistida por Esfuerzo Propio y Ayuda Mutua”.
Entre 1992 y 1997 Se desempeña como becario de la Fundación Dr. José María Mainetti para el Progreso de la Medicina, con su tema de investigación centrado en el acto y el saber médicos en el contexto de la muerte del paciente, y sus implicancias epistemológicas y éticas. Además coordina el Programa de Medios Audiovisuales (Escribe y dirige el cortometraje “Cuidar la vida cada día" -1995- entre otras realizaciones) El estudio sobre Medicina y Terminalidad concluye con su monografía “Medicina y terminalidad. Terminalidad de una medicina” (publicada por Editorial Quirón) que bajo la dirección del Dr. José Alberto Mainetti y la supervisión del Dr. Héctor B. Lahitte ( Fac. de Cs. Nat. Y Museo de la UNLP) obtiene en 1994 el “Premio Dr. Noel Sbarra de Humanidades Médicas”. En el 5to Congreso de Antropología Social (1996) presenta el ensayo “El lugar de los Cuidados” a modo de clausura de esa línea de investigación.

Bajo la Idea de que toda ética (y Bioética) es necesariamente precedida por una Estética, trabaja actualmente por su cuenta en una diagonalización entre: Biología, Teoría de la evolución, Antropología y Estética. Ensayos diversos cuya formalización denomina “Bioestéthica”, con la premisa general de que existe una redundancia entre el acto creativo de un organismo, agregado de organismos; del sujeto o agregado de sujetos y “La Creación” en su sentido más vasto, afirmando también que la Creación o Naturaleza diseña bajo una Epistemología (con mayúscula) o Estética Única, cuya desconsideración acarrea malestar, perturbación ecológica y en grado extremo extinción.

En setiembre de 2012 concluye la redacción de su primera novela titulada  “Políptico” que incluye algunas de estas ideas.

 

ANTHROPOLOGY

During fifteen years he was devoted to anthropological investigation. In 1980 he collaborated with archaeological prospecting and  excavation done by Dr. Pedro Krapovikas in Yavi, province of Jujuy, Argentina.

Between 1984 and 1985 he lived and worked in “ Instituto Tilcara”  (U.B.A) Province of Jujuy. He did intensive field study in dispersed assents in river Huasamayo basin, Tilcara and there he was part of a project of regional development directed by Dr. Guillermo B. Madrazo.

Back in La Plata he investigated about “ Social Interest Housing” and “ Housing Politics” (IVBA-FONAVI) focused on projects of “ Urban relocations” and monitoring and assessment of the undertaking  of “ Autoconstruccion Asistida por Esfuerzo propio y Ayuda Mutua”.

Between 1992 and 1997 he was a grant holder at Fundacion Dr. Jose Maria Mainetti for Medicine Development,  dealing with an investigation based on the act of knowing and doctors knowledge within the context of death and the patient, and its ethic and epistemological implications. Moreover, he co-ordinated the Audiovisual Aids Program (he wrote and directed the short “ Cuidar la vida cada dia” (“Taking care of life everyday”) – 1995 – among other works). His studies on  Medicine and Terminal illnesses were concluded with his monograph “ Medicina y terminalidad. Terminalidad de una medicina”  (Medicine and Terminal state. Terminal state of a medicine) (published by Editorial Quiron), which under Dr. Jose Alberto Mainetti’ s direction and Dr. Hector  B. Lahitte ‘ s supervision (Fac. de Cs. Nat. Y Museo de la UNLP) he obtained in 1994 the prize “Dr. Noel Sbarra de Humanidades Medicas”. He presented his essay “ El Lugar de los Cuidados” (The cared ones’ place”) in the 4th Congress of Social Anthropology, as a way of closing his investigation line.

 

Under the idea that every ethic (and Bioethics) is necessarily preceded by an Aesthetic, he is working nowadays on his own, diagonally between: Biology, Theory of Evolution , Anthropology and Aesthetics. He also works on varied essays which are grouped under the general title of “Bioestethica” (“Bioaesthetics”?), basing on the general premise that there exists a redundancy between the creative act of an organism, organisms added; of the subject or subjects added and “ Creation” in its vastest sense. And that Nature designs under Epistemology (with capital letters) or Unique Aesthetic, of which thoughtlessness carries discomfort, ecological disruption and in an extreme range extinction.

 

 

En 1992 reinicia su labor en pintura. En noviembre de 1995 inaugura “Creatura & Pleroma” (primera muestra individual) en el Pasaje Dardo Rocha (La Plata).

Un segundo corte de esta primera serie tiene lugar en diciembre de 1996 en Urbino ( Le Marche, Italia).
Entre 1997 y principios de 1998 desarrolla una segunda serie denominada  “Nueva abstracción”.
En 1999 expone 35 obras en el Centro Cultural Islas Malvinas (La Plata). En marzo de 2000 presenta Nueva Abstracción en Buenos Aires.
Durante el mes de abril de 2004 expone en el MACLA su tercera serie: “Desdomesticados”.
El primer corte de “Trasfondos” ( cuarta serie), es expuesto en La Plata y en la galería “Hoy en el Arte” (Capital Federal).
Una cantidad de pinturas desde su período formativo hasta el presente podrían clasificarse como “Obra diversas” incluyendo aquellas realizadas por encargo. Trabaja también en pintura digital pero sin fines expositivos hasta el momento.


En agosto de 2007 realiza su primer retrospectiva “Lo que cambia y lo que permanece” en la Galería Arte & Parte, San Telmo, Bs. As.

Exhibe el ultimo corte de su Serie trasfondos en una muestra de 34 obras titulada “Rizzo- perder la presa”.MUMART, La Plata(2008). Aunque aun trabaja en “Trasfondos” a  partir de 2013 tiene previsto el desarrollo de una quinta serie denominada "Políptico".

 

Algunos de sus cuadros se encuentran en museos y colecciones privadas de Argentina, Italia, España, México y EEUU. Desde el 2001 dicta clases en su taller.

Las siguientes palabras textuales del artista recrean esa articulación que en él se ha dado procedente de la superficie de encuentro entre el arte y la ciencia:

“Mi relación con la Antropología fue tensa hasta aceptar que en ocasiones necesitaba pintar, solo pintar. Así inicié una conversación entre dos mundos que creía antagónicos (por ese desafortunado hábito occidental de exagerar la separación y sujeción a dualismos que en ocasiones extravían el pensamiento). A veces pienso que mientras el pintor está despierto el antropólogo sueña (todos tenemos “una antropología”- una idea de hombre- antropólogos o no), y al revés, en la vigilia del antropólogo el artista trama secretamente sus pinceladas (todos en principio llevamos un artista interior). Posiblemente sea mi única conquista de estos tiempos: yuxtaponer ambos mundos.
Tras una larga o corta lucha, a veces erótica, otras tanática, consigo terminar un cuadro; entonces digo que algo he recreado, algo de tal naturaleza que a la vez me recrea.
Pero la obra de arte, si de eso se trata, no tiene un coeficiente de realidad propio. Necesita ser percibida, ser reformulada. Si el pintor reformula su realidad en una obra, entonces el público reformula la obra en su realidad, todo esto hace al acto artístico.
Verán en este sitio obras diversas. Esto (la diversidad) me ha expuesto a una reiterada pregunta - Figurativo o Abstracto? Aunque parezca al principio una confrontación que nos propone el mundo externo y los tejidos supuestos saberes, la oposición pertenece al reino de las lecturas posibles, es decir al reino de la diferencia, “donde una idea puede ser una causa”. Lo abstracto da lugar a lo concreto y lo concreto a lo abstracto. La distinción ya no es de rigor unidimensional.
Pero si la pintura, para ser, necesita ser percibida; cual es la necesidad del pintor, cual mi necesidad? Que busca el artista más allá de llamar la atención, incluso más allá de demandar afecto y aceptación a través de la entrega de su curiosa transforma? Intuyo que hay un anhelo de signo contrario, algo que todos sentimos desde un principio: el ansia de libertad.”

M.R

 

PAINTING

In 1992 he restarts his work as a painter. In 1995 he inaugurated his individual exhibitonand his first series “Creatura & Pleroma” at Pasaje Dardo Rocha (La Plata).

There was a second show in December 1996 in Urbino (Italy).

Between 1997 and the beginning of 1998 he developed a second series called “ Nueva Abstraccion” (New Abstraction”).

In 1999 he exhibited 35 works at Centro Cultural Islas Malvinas (La Plata). In March 2000 he presented Nueva Abstracción in Buenos Aires.

During april 2004 he exposed in MACLA his third series “Desdomesticados” (“Back to savagery”).

His fourth series, “Trasfondos” (“Backgrounds”), has already been shown in La Plata and in  “Hoy el Arte” (Capital Federal). At present he is working in his second show of “Desdomesticados” and “Trasfondos”.

All along his career he has done “Obras por encargo” (“Made-to-order works”)(portraits, landscapes, etc.) and “ Pintura Digital” (“Digital Painting”). There is a number of works from his formative period up to the present, which could be classified as “ Obra diversa no incluida en series” (“ varied works not included in series”)

Some of his paintings belong to museums and private collections in Argentina, Italy (Urbino and Nocara) and Spain(Gandia – Valencia). Since 2001 he has been teaching in his workshop.

The following textual words by the artist recreate that articulation that is provoked in the artist coming from the meeting of art and science:

 

“ Maybe because of being rationalist and romantic at the same time, something imprecise and eager for the former and too demanding for the latter, my relationship with Anthropology was tense until accepting that in occasions I needed to paint, just painting. It was in that way that I started a conversation between two worlds which I thought conflicting (because of that unfortunate occidental habit of exaggerating the separation and dualism subjugation that make thought lose its way sometimes) sometimes I think that meanwhile the artist is awake, the anthropologist dreams (all of us have “ an anthropology” – an idea of man – anthropologists or not), and the other way around, in the anthropologist wakefulness, the artist (provisionally, all of us have an internal artist) creates secretly his brushstrokes. Possibly this is my only present conquest: playing a dialogue between both levels.

After a short or long fight, sometimes erotic, some other times “ tanatica” , I finally get to finish a painting; then I say that I have recreated something, something of such a nature that at the  same time it recreates me.

But, the work of art, if that is all about, does not have a coefficient of its own reality. It needs to be perceived, to be reformulated. If the painter reformulates his own reality in a work of art, then the public reformulates the work in their own reality, all this is part of the artistic act.

This web site will be composed by different works, which has made me face a question – Figurative or Abstract? Although, at the beginning it seems a conflict that the external world proposes to us and the supposedly interconnected knowledge, the opposition belongs to the possible readings kingdom, that is to say difference kingdom, “where an idea can be a cause”. The abstract gives place to the concrete and the concrete to the abstract. The distinction is not of one-dimensional rigor any more.

But, on the other hand, painting, to exist, needs to be perceived; which is the artist’s necessity, which is my necessity? What is the artist looking for beyond calling people’s attention, even beyond demanding affection, success, through his curiosity does he transform? I have the  feeling  that there is a desire of opposite sign, something we all carry since the very beginning: a longing for freedom”

M.R

 

 

Marcelo Rizzo

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